Αγωγός φυσικού αερίου από το Ισραήλ θα καταλήγει στην Ήπειρο. Ο συγκεκριμένος αγωγός φέρνει και πάλι την Ήπειρο στο προσκήνιο, καθώς προβλέπεται να φτάσει στην περιοχή και μέσω της Θεσπρωτίας να γίνει η υποθαλάσσια σύνδεση με την Ιταλία.
Σημειώνεται ότι πρόκειται για το τμήμα του έργου που περιλαμβάνονταν στον ελληνοιταλικό αγωγό και επί χρόνια παρέμενε «ζωντανό».
Σύμφωνα με το Κανάλι 2 του Ισραήλ, η Ευρωπαϊκή Ένωση συμφώνησε να επενδύσει 100 εκατομμύρια δολάρια σε μια μελέτη σκοπιμότητας για το έργο, πριν επιτευχθεί συμφωνία σχετικά με την τοποθέτηση του μακρύτερου και βαθύτερου υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου στον κόσμο.
Στη συμφωνία τονίζεται ότι το Ισραήλ και η Κύπρος θα προτιμηθούν έναντι άλλων χωρών κατά την εξαγωγή φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά.
Ο αγωγός East Med θα ξεκινήσει περίπου 170 χιλιόμετρα από τη νότια ακτή της Κύπρου και θα εκτείνεται για δύο χιλιάδες 200 χιλιόμετρα, για να φτάσει στο Οτράντο της Ιταλίας, μέσω της Κρήτης και της ηπειρωτικής Ελλάδας.
Ο αγωγός θα έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει μέχρι 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως.
Οι ανάγκες εισαγωγής φυσικού αερίου στην Ευρώπη αναμένεται να αυξηθούν ετησίως κατά 100 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, έως το 2030.
Σύμφωνα με ειδησεογραφικό κανάλι του Ισραήλ, οι εργασίες για τον East Med θα ξεκινήσουν εντός των επόμενων μηνών και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν μέσα σε πέντε χρόνια.
Σχολιάζοντας τη συμφωνία, ο υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ, Γιούλι Στάινιτς, εξέφρασε την εκτίμηση ότι ο East Med θα μπορούσε να μειώσει, σε κάποιο βαθμό, και την αραβική επιρροή στην Ευρώπη.
Ο αγωγός East Med θα ξεκινήσει περίπου 170 χιλιόμετρα (105 μίλια) από τη νότια ακτή της Κύπρου και θα εκτείνεται για 2.200 χιλιόμετρα (1.350 μίλια) για να φτάσει στο Otranto της Ιταλίας μέσω της Κρήτης και της ηπειρωτικής Ελλάδας.
Το αέριο της Ανατολικής Μεσογείου θα κατευθύνεται υποθαλάσσια προς την Κύπρο, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης, και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου της Δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου στην Ιταλία.
Στη γειτονική μας χώρα θα φθάνει μέσω του αγωγού IGI – Poseidon (ΠΟΣΕΙΔΩΝ), που θα συνδέεται με τον EastMed στο Φλωροβούνι της Θεσπρωτίας. Από τον Ιούλιο του 2014, η διαχείριση του Έργου ανήκει στην θυγατρική της ΔΕΠΑ «ΥΑΦΑ – ΠΟΣΕΙΔΩΝ», στην οποία συμμετέχει ισομερώς η ιταλική Edison.
Ο αγωγός θα έχει την ικανότητα να μεταφέρει μέχρι 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (706 δισεκατομμύρια κυβικά πόδια) φυσικού αερίου ετησίως. Οι ανάγκες εισαγωγής φυσικού αερίου στην Ευρώπη αναμένεται να αυξηθούν ετησίως κατά 100 δισ. Κυβικά μέτρα (3,5 δισ. Κυβικά πόδια) ετησίως έως το 2030.
Πηγή: epiruspost.gr