«Αφανής ήρωας» τα ελαστικά
Αυτό προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) για τα οδικά τροχαία ατυχήματα κατά το διάστημα 2008 - 2017, ενώ σε εκτροπή οφείλεται και το 30% των αυτοκινητιστικών δυστυχημάτων που σημειώθηκαν το Α’ εξάμηνο του 2018, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. Αν και μεταξύ των παραβάσεων που οδήγησαν σε τροχαίο ατύχημα είναι η υπερβολική ταχύτητα ή η οδήγηση υπό την επήρεια μέθης, πολλοί αγνοούν ότι η αποφυγή δυστυχημάτων δεν είναι μόνο θέμα ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς, αλλά και καλής συντήρησης των ελαστικών τους, αφού μπορούν να αποδειχθούν οι… «φύλακες άγγελοι» της ασφάλτου.Σύμφωνα, λοιπόν, με τα επίσημα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ τον Ιανουάριο για το 2017, από τα συνολικά 731 θανατηφόρα τροχαία, τα 233 οφείλονταν σε εκτροπή/ανατροπή, ενώ σε σχέση με τις ατμοσφαιρικές συνθήκες, 571 ατυχήματα συνέβησαν κατά τη διάρκεια βροχόπτωσης, κοστίζοντας τη ζωή σε 63 άτομα. Η εκτροπή των αυτοκινήτων είναι, μάλιστα, η δεύτερη αιτία των θανατηφόρων τροχαίων, καθώς το ποσοστό των νεκρών στα συνολικά 1.503 περιστατικά ανήλθε στο 31,9%, πίσω από τη σύγκρουση μεταξύ μετακινούμενων οχημάτων που συγκέντρωσε το 40,8%.
Ο «φόρος αίματος» στους δρόμους της χώρας, ωστόσο, θα μπορούσε να είναι πολύ μικρότερος, αν οι οδηγοί είχαν φροντίσει να κάνουν σωστή συντήρηση του ελαστικών του οχήματός τους, αφού ο τακτικός έλεγχος του πέλματος και των τεσσάρων τροχών συμβάλλει στον έγκαιρο εντοπισμό πιθανών προβλημάτων και φθοράς. Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι τέσσερις αυτές επιφάνειες που ακουμπούν στο έδαφος με μέγεθος μιας παλάμης, είναι ο αφανής ήρωας της καλής λειτουργίας του αυτοκινήτου και των συστημάτων που προλαμβάνουν μια σύγκρουση, όπως το ελεγχόμενο φρενάρισμα.
Πώς γίνεται ο έλεγχος φθοράς των ελαστικών;
Υπάρχουν διάφορα σημεία που χρήζουν της προσοχής του οδηγού, προκειμένου να αποφευχθούν ατυχήματα που οφείλονται σε εκτροπή από φθορά ή «σκάσιμο» ελαστικών. Μεταξύ αυτών, είναι και οι ράβδοι φθοράς πέλματος από σκληρό καουτσούκ, οι οποίες όταν γίνουν ορατές, σημαίνει ότι το ελαστικό έχει φθαρεί πολύ και πρέπει να αντικατασταθεί. Στην περίπτωση, επίσης, που τα άκρα των ελαστικών είναι φθαρμένα και στις δύο πλευρές τους, τότε απαιτείται ο συχνός έλεγχος της πίεσης, καθώς η οδήγηση με ελαστικά που δεν διαθέτουν επαρκή αέρα, αυξάνει τόσο την κατανάλωση καυσίμου, όσο και τον κίνδυνο ατυχήματος.
Τα ελαστικά, ωστόσο, δεν φθείρονται με τον ίδιο ρυθμό και από τους ίδιους παράγοντες. Τα πέλματα των τροχών του εμπρόσθιου άξονα συνήθως φθείρονται πιο γρήγορα. Αν, όμως, η φθορά είναι μεγαλύτερη από τη φυσιολογική, τότε ίσως θα πρέπει να ελεγχθούν οι αναρτήσεις ή να χρειάζεται ευθυγράμμιση. Πολλές φορές στις εσοχές του πέλματος των ελαστικών σφηνώνουν διάφορα αντικείμενα. Αν και συνήθως τα περισσότερα αφαιρούνται εύκολα, χρειάζεται πολύ προσεκτικός έλεγχος, γιατί μπορεί το αντικείμενο, όπως λόγου χάρη ένα καρφί, να έχει διαπεράσει το καουτσούκ και να οδηγήσει σε κλαταρισμένο ελαστικό.
Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, το πέλμα του ελαστικού πρέπει να έχει βάθος τουλάχιστον 1,6 χιλιοστών σε ολόκληρη την περιφέρεια του ελαστικού. Για τα χειμερινά ελαστικά, παραδείγματος χάρη, η Goodyear συνιστά βάθος πέλματος τουλάχιστον 4 χιλιοστών.
Νέες τεχνολογίες που σώζουν από… λάστιχο
Οι τεχνολογίες που αναπτύσσονται και εφαρμόζονται στα ελαστικά τα τελευταία χρόνια αναδεικνύονται σε «προστάτες» όχι μόνο των τροχών, αλλά και των ίδιων των οδηγών, καθώς τους χαρίζουν τον καλύτερο δυνατό έλεγχο του αυτοκινήτου, ανεξαρτήτως των συνθηκών που επικρατούν στο οδόστρωμα.
Η τεχνολογία «SealTech»- των ελαστικών της Goodyear προστατεύει αυτόματα από τρυπήματα του ελαστικού διαμέτρου έως 5 χιλιοστών στην περιοχή του πέλματος, δίνοντας τη δυνατότητα στους οδηγούς να συνεχίσουν το ταξίδι τους, χωρίς να απαιτείται άμεση ανάγκη για αλλαγή ελαστικού στην άκρη του δρόμου. Αυξημένη αντοχή σε τρυπήματα και κοψίματα κατά την οδήγηση σε ανώμαλους δρόμους προσφέρει και η τεχνολογία«Silent Armor», ενώ τα ελαστικά «RunOnFlat» με ιδιότητες κύλισης έκτακτης ανάγκης κρατούν το όχημα στο δρόμο ακόμα κι αν σκάσουν.
Παράλληλά, με τα 571 ατυχήματα να οφείλονται σε συνθήκες ψιλής βροχής και βροχής, προκαλώντας το θάνατο 34 και 29 ατόμων αντίστοιχα, οι εταιρείες ελαστικών έχουν αναπτύξει διάφορες ευφυείς αντιολισθητικές τεχνολογίες ελαστικών, που είναι ικανές να χαρίσουν στο οδηγό τα δευτερόλεπτα που χρειάζονται για ένα σωτήριο ελιγμό αποφυγής. Οι καινοτομίες «ActiveCornerGrip» και «ActiveBraking» της Goodyear βελτιώνουν το χειρισμό σε απότομο φρενάρισμα και στις στροφές, ενώ η τεχνολογία «WearControl» προσφέρει μικρότερη απόσταση φρεναρίσματος σε υγρό οδόστρωμα, αλλά και μειωμένη κατανάλωση καυσίμου.
Οι ειδικοί, ωστόσο, επισημαίνουν ότι δεν μπορεί κάθε τύπος ελαστικού να εξυπηρετήσει εξίσου καλά όλες τις ανάγκες μετακίνησης. Γι’ αυτό και συνιστούν, τόσο η αγορά ή η αντικατάσταση των ελαστικών, όσο και η συντήρησή τους, να συνοδεύεται από τη συμβουλή επαγγελματιών του κλάδου.
Πηγή: cnn.gr