"


Στον αέρα δεκάδες έργα λόγω έκρηξης στο κόστος υλικών

Παγώνουν ή αναστέλλονται κατασκευστικά έργα λόγω

ενεργειακής κρίσης και εκτίναξης των τιμών πετρελαίου

Μεγάλος αριθμός έργων που είχε προκηρυχθεί από δήμους και περιφέρειες έχουν παγώσει και δύσκολα θα προχωρήσουν, καθώς η έκρηξη στην τιμή του πετρελαίου έδωσε τη χαριστική βολή σε πολλές συμβάσεις που είχαν ήδη επιβαρυνθεί από τις υψηλές τιμές άλλων υλικών κατασκευών. 

Ήδη καταγράφονται περιπτώσεις που οι τεχνικές εταιρείες προτιμούν να χάσουν τις εγγυητικές επιστολές ή να προσφύγουν δικαστικά επικαλούμενες ανωτέρα βία παρά να υποστούν τεράστια ζημιά με την εκτέλεση των συγκεκριμένων έργων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, σε κάποιες περιοχές πάγωσαν όλα τα έργα ασφαλτόστρωσης σε δήμους, αφού μέσα σε λίγες ημέρες το κόστος του ασφαλτομίγματος εκτοξεύθηκε από τα 520 ευρώ ανά τόνο σε 660 ευρώ ανά τόνο λόγω της μεγάλης αύξησης του πετρελαίου. Με τις τιμές πολλών υλικών κατασκευών να παρουσιάζουν αύξηση άνω του 50% τους τελευταίους μήνες, η άνοδος του πετρελαίου πιέζει ακόμα περισσότερο τις τεχνικές εταιρείες.

Σύμφωνα με τις τεχνικές εταιρείες λίγες μέρες μετά την κήρυξη του πολέμου, παρατηρείται αύξηση σιδήρου 10%, χαλκού 20%, ασφάλτου 20% και κυρίως πετρελαίου κίνησης 25%, οι οποίες δυσχεραίνουν την συνέχιση των έργων, ειδικά εκείνων που αναλήφθηκαν με μεγάλες εκπτώσεις γύρω στα επίπεδα του 45%.

Μπορεί μεταξύ των ισχυρών τεχνικών εταιρειών να μη γίνεται μεγάλος θόρυβος για τις τιμές των υλικών στις κατασκευές, αλλά το πρόβλημα απασχολεί σοβαρά τον κλάδο. Ειδικά μεταξύ των μεσαίων και μικρότερων κατασκευαστικών επιχειρήσεων επικρατεί αναβρασμός.

Υπενθυμίζεται πως με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή είχαν στα τέλη του έτους καθοριστεί οι συντελεστές αναθεώρησης για περίπου 500 εργασίες στα δημόσια έργα, καθώς και σε συγκεκριμένα υλικά που είχαν παρουσιάσει μεγάλες αυξήσεις όπως σε χάλυβα, αλουμίνιο, χαλκό, άσφαλτο, ξυλεία, PVC και πολυαιθυλένιο. Η αναθεώρηση αφορούσε τα τρία πρώτα τρίμηνο του 2021, ενώ δεν υπήρξε αναθεώρηση για το τελευταίο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, ούτε για το πρώτο της φετινής χρονιάς.

Στελέχη τεχνικών εταιρειών υποστηρίζουν, όμως, πως η ρύθμιση του υπουργείου αφορά περίπου 500 από τις 3.800 εργασίες / υλικά και δεν καλύπτει τη μεγάλη αύξηση στο πετρέλαιο. Προσθέτουν πως σε κάθε εργοτάξιο, ανεξάρτητα από την κατηγορία έργου, καταγράφονται πλέον αυξήσεις από 45% έως 65% ενώ με τη ρύθμιση απορροφάται μικρό τμήμα της αύξησης, περίπου το 15%. Αναφέρουν ενδεικτικά πως στο χάλυβα οι αυξήσεις φτάνουν το 70%, ποσοστό που έχει οδηγήσει σε πάγωμα αρκετών έργων.

Κάποιοι επικεφαλής τεχνικών εταιρειών ζητούν να γνωστοποιηθεί άμεσα στις αναθέτουσες αρχές, από τους αναδόχους, «η αδυναμία συνέχισης των έργων, με τις συνθήκες στις τιμές που δημιουργεί η νέα κατάσταση με το ερώτημα διακοπής και διάλυσης της εργολαβίας ή αποζημίωσης μέσω αναπροσαρμογής των τιμών με τα νέα δεδομένα και κοινοποίηση της κάθε αίτησης στο αρμόδιο Υπουργείο»! Ζητούν, επίσης, να ενημερωθεί το υπουργείο Υποδομών για την διαμορφωθείσα κατάσταση και για τον κίνδυνο που διατρέχουν στην μη αποπεράτωση τα έργα κυρίως δήμων και περιφερειών.

Στόχος των εταιρειών που ζητούν πρόσθετες παρεμβάσεις είναι να υπάρξει νέα υπουργική απόφαση του κ. Καραμανλή για «δέκα επίμαχα άρθρα στην ανάλυση τιμών» δηλαδή για τα υλικά στα οποία υπάρχει η μεγαλύτερη επίπτωση από την αύξηση στο πετρέλαιο. 

Μεταξύ αυτών τα κονδύλια του σιδηροπλισμού, ασφαλτικών, των χονδρών καλωδίων κ.λπ. Σημειώνεται πως αρκετά από τα συγκεκριμένα άρθρα υπολογισμού του κόστους εργασιών έχουν ψηφιστεί πριν από σχεδόν μισό αιώνα και ούτως ή άλλως χρειάζονται αναθεώρηση για να συμβαδίζουν με τα σημερινά δεδομένα στη σχέση μεταξύ του κόστους εργασίας και κόστους υλικών.






Created and Support by Byte1 | Copyright © 2018 ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΣΕΝΤΡΑ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ